Thursday, August 6, 2009

Resepi Tomyam

hari tu masa mak aku ngan abang datang umah aku masak tomyam
selalu kat kg mak guna perencah tom yam tu jerk
tapi hari tu sajer nak bg kelainan aku wat la ikut resepi MIL
alih2 td mak tepon nak suh aku masak camtu kat kg...
hehehe 1 penghormatan buat daku yg baru pandai masak lepas kawen,.....hehe
ok ni bahan2nya

bawang besar dipotong dadu
serai 2 batang di ketuk
cili api hijau/merah diblend
perahan air limau nipis (jgn banyak2 nanti masam)
daun limau purut
halia sikit diketuk
sayur bunga kobis,carrot,cendawan
ayam
sedikit cili kisar

cara2 memasak
panaskan air dalam periuk
masukkan bawang dan cili api tunggu sampai mendidih
masukkan serai,halia,ayam
tunggu sampai ayam masak pastu masukkan sikit cili blend utk bg tomyam kemerahan
masukkan sayur
masukkan air limau nipis
masukkan daun limau purut
opssssss jgn lupa garam dan pak aji...
hehehe selamat mencuba
resepi sihat tanpa penggunaan minyak
oh yaaaa kalau nak campur tomato pon sodap....

7 comments:

Annsyifa said...

sepanjang kawen ni tak pernah lagi buat tomyam sendiri..
bulan puasa nanti nak try la..

tq mirza!!

Norfaezah Abas said...

hehe sama2 ann
ait da elok ke??kata ari tu xleh bau ayam

Anonymous said...

haipp mirza...
akak klu buat tomyam mesti nak pakai perencah...tapi bahan2 tu misti letak lak tu...mcm membazir erk....manual+segera neh...heheeee (mrshermann)

Norfaezah Abas said...

ngeh2 ahkak....huish double la camtu erk
heheh xpe yg penting sodapppppppppp

Lady of Leisure said...

hi.. salam ziarah.. wah rajin nya memasak..
lady minat masak2 ni..
mirza, lady follow yer..
:D

Norfaezah Abas said...

Hi lady...salam ziarah....
rajin masak???hehe boleh la
welcam2...rasanya mirza da follow u kot..hhe lupa

Norfaezah Abas said...

Hi lady...salam ziarah....
rajin masak???hehe boleh la
welcam2...rasanya mirza da follow u kot..hhe lupa